неделя , 17 ноември 2019
Начало » Актуално » Кръстю Кръстев: Благодаря на пловдивчани за голямата съпричастност!

Кръстю Кръстев: Благодаря на пловдивчани за голямата съпричастност!

В ранната утрин на 22 август на спешния телефон е получен сигнал за пожар в залата на Драматичен театър Пловдив. Четири минути след сигнала на пешеходната улица пред театъра и зад сградата се изсипват пет коли на пловдивската пожарна. Огнеборците реагират светкавично и  успешно се справят с обхваналия сградата пожар.

За жалост след като пламъците стихват се оказва, че щетите съвсем не са малки. Почти напълно е унищожена сцената на голямата зала, осветлението, озвучителната и сценичната техника, пострадал е и големия полилей на тавана, а стените са потънали в сажди. Декорите за предстоящата премиера на очаквания с нетърпение спектакъл „Възвишение” също са пострадали силно.

За щастие репетициите на постановката са възстановени още на следващия ден, а спектаклите на откриващия се на 10-ти септември театрален фестивал „Сцена на кръстопът”, които трябваше да се играят на голямата сцена на театъра, ще бъдат приютени от обновената сграда на Дом на културата „Борис Христов”.

Съпричастност и желание да помогнат за бързото възстановяване на театъра изразяват стотици пловдивчани, които сформират групи в социалните мрежи и предлагат своята доброволна помощ.

Срещнахме се с директора на театъра Кръстю Кръстев, за да ни каже дали са стартирали възстановителните работи, от какво най-много се нуждаят в момента и кога се очаква театърът отново да посрещне своята публика. И тъй като въпреки всичко театралният сезон в Пловдив се очаква да бъде изключително силен, го помолихме да открехне завесата и пред предстоящите изненади, които очакват пловдивските зрители.

 –     Всички почитатели на Мелпомена не само в Пловдив, но и в страната се интересуват от съдбата на пловдивския театър, който само преди седмица беше сполетян от голяма беда. Вече уточнени ли са щетите и стартираха ли възстановителните работи след пожара от 22 август?

–         Няма дори седмица от този неприятен инцидент, но мога да кажа, че днес вече разследващите органи и застрахователите ни позволиха да започнем да правим разчистване на пораженията. При подобни пожари обикновено видимите щети са едни, а в последствие излизат нови проблеми, които на първо време са останали скрити. Оказа се, че цялата силова част, т.е. прожектори, осветление, сценични машини и др. са силно опушени отвън, но пораженията отвътре още не са съвсем установени. Точно поради тази причина ще се наложи и втори оглед от страна на застрахователната компания. В момента се полагат огромни усилия за максимално възстановяване на техниката, но не всичко ще може да бъде спасено. Основният проблем е, че това техническо оборудване е правено преди близо тридесет години и дори вторият етап на предвидения тогава ремонт, не е бил направен. В момента работим по максимално точното установяване на пораженията и необходимите мерки, които трябва да бъдат взети.

–         А ясна ли е вече причината за пожара?

–         Разследващите органи все още работят по установяване на причината и на този етап нямаме яснота. Това е изключително отговорна работа и дълъг процес и съм напълно убеден, че всичко ще бъде изяснено от специалистите. Другото са догадки. Точно поради тази причина и не се наемам да коментирам различните слухове, предположения и хипотези.

–         Това означава ли, че напълно изключваш хипотезата за умисъл при пожара?

–         Абсолютно не приемам подобна вероятност. Според мен имаме едно нещастно стечение на обстоятелствата, но пак казвам, че единствено компетентните органи могат да кажат каква е причината. Сега по-важното е какво можем да направим и си общи усилия за да възстановим нашия театър.

–         Появи се кауза във Фейсбук „Помогнете на Драматичен театър Пловдив”, чиято цел е да мобилизира хората, които искат да помогнат. От какво по-конкретно се нуждаете в момента?

–         Първо искам да благодаря на всички хора, които изразиха по всевъзможни начини своята съпричастност към сполетялата ни беда. Точно така според мен се измерва любовта към това, което правим. Това е истинско, човешко и нормално и съм изключително благодарен за тази подкрепа! Ръководството на театъра реши, че е най-добре първо да се види точно за какви щети става въпрос, за да може да се каже и какви ще са ни нуждите. В момента, в който всичко бъде абсолютно ясно, ние ще свикаме нарочна пресконференция, на която ще кажем от какво конкретно имаме нужда. Тогава ще дадем и пълна яснота за причините за пожара и мерките, които ще се необходими за възстановяване на сцената. За нас най-важно е да сме максимално конкретни и ясни, за това нека не избързваме. Не мога да не спомена, че още в първите часове се обадиха много хора и фирми, които искат да помогнат и със средства, и с доброволен труд. Искам да благодаря на фирма „Възход”, която моментално се отзова и напълно безвъзмездно изпрати екип, който да огледа пораженията по сцената. Пристигнаха и дърводелци, и фирма, която обследва пораженията по осветлението. От фирма „Бибов”, които бяха правили предишния ремонт и са изключително наясно с всичко, също изпратиха свои екипи, за да дадат своето експертно заключение. Неоценима помощ получихме и от една фирма, която се занимава с възстановяване след пожари. От нея получихме различни химически препарати, които ще помогнат да се почистят саждите и обезмириси залата. В момента ни е нужно точно такъв вид експертна помощ. Съпричастността е наистина много искрена и безрезервна и отново искам да изкажа моята благодарност на всички!

–         Приблизително на каква сума възлизат щетите?

–         Както казах, това в момента още не е напълно ясно, защото има още много „подводни камъни”. Разбира се ние сме подготвили един доклад, в който подробно сме описали всичко и сме предали на компетентните органи, но нека оставим професионалистите да си свършат работата. Искам да направя и независима експертиза и то не защото нямам доверие, но искам нещата да са кристално ясни. Нека да изчакаме, защото сега няма нужда да се вайкаме, а да сме напълно наясно какво трябва да направим, да запретнем ръкави и да преодолеем проблема. Не е нужно да се създава излишно напрежение си суматоха, а искаме да концентрираме нашата енергия и да следваме посоката, която ще ни помогне максимално бързо да се справим с проблема.

–         Въпреки всичко, има ли някакви приблизителни срокове, които сте си поставили за пълното възстановяване на залата?

–         В момента специалистите, които правят огледи и описват пораженията, дават едни доста оптимистични прогнози. При положение, че се реши въпросът с финансирането, напълно възможно е първото представление в напълно възстановената зала да е в края на ноември. Защото съвсем спокойно може да се работи на четири площадки едновременно и това да не пречи на качеството на възстановителните дейности. Надявам се декларираната подкрепа от страна на властимащите да е не само на думи, а и на дела.

–         Голямо впечатление направи бързата реакция на управляващите, които се отзоваха светкавично и само след час бяха на мястото на пожара.

–         Не само реакцията на министъра беше изключително адекватна, но и кметът Тотев пристигна буквално още докато всичко димеше. Това ми дава увереност, че ще получим така необходимата ни подкрепа безрезервно и в бързи срокове. Скоростта и бързината на реакцията на институциите ми дава надеждата, че всички са съпричастни и имат мотивация да си свършат работата в срок и да помогнат за бързото възстановяване. Не мога да пропусна да изкажа благодарността си на екипите на пожарната, които се справиха изключително професионално с пожара. Те са свършили блестящо работата си и изключително внимателно са потушили пожара, като максимално са пощадили всичко, което не е било засегнато от огъня. Това са страхотни професионалисти на които от сърце благодаря! Всичко това ни дава надежда, че можем бързо да се организираме и макимално бързо да се справим.

–         Къде са най-критичните точки?

–         Наистина работата не е малко, но основните проблеми, с които трябва да се справим са по силовата част, която трябва да се обнови изцяло. Преди няколко месеца имахме технически проблем, при който трябваше да се сменят изгорели кабели. Заменихме ги с модерни такива и сега при пожара, цялата инсталация е изгоряла, но точно тези нови модерни огнеупорни кабели са напълно непокътнати. Това показва, че сега е важно да се направи добра преценка на това, с какви материали ще бъде направен ремонта. Защото за всички е ясно, че технологиите винаги вървят напред и ще е глупаво да се направи възстановяване с морално остаряла техника, само заради някакви икономии. Ние освен, че искаме процесът на възстановяване да не се протака, да се направи и без компромиси в качеството. Най-важното според мен е, освен възстаноавяване на салона и сцената, да успеем да създадем и един малко по-различен и съвременен облик, както и по отношение на технически възможности. Сега е момента да си дадем ясна сметка какво, по какъв начин, с колко и как да направим така, че да може театърът ни да стане на едно наистина високо и модерно техническо ниво.

–         Нека сега поговорим за предстоящия театрален сезон. Репетициите на „гвоздея на сезона” спектакъл „Възвишение” бяха възобновени още на следващия ден след пожара в залата на Дом на културата „Борис Христов”, където ще се проведе и фестивалът „Сцена на кръстопът”. Но голяма част от декорите бяха унищожени. Това, както и фактът, че техническите параметри на новата зала не съответстват на тези на старата сцена, ще наложи ли някакви компромиси?

–         Когато се премества един театрален продукт от едно място на друго, не може да не възникват различия, защото всяка сцена си има своята автентичност. В България няма две сцени, които да са идентични. Въпреки това, ние няма да допуснем компромис, защото знаем как да го направим перфектно. Проблемът тук разбира се е в това, че пространството е различно, както и техническите параметри. Но ние ще се съобразим с това и гарантираме на нашата публика, че компромиси с качеството на представлението няма да има. Веднага взехме мерки декорите да бъдат възстановени и то в предишния им вид, така че нека нашата публика бъде напълно спокойна и с нетърпение я очакваме на 10-ти септември, на премиерата на спектакъла „Възвишение”, с който ще се открие театралният фестивал „Сцена на кръстопът”. Искам да подчертая, че част от постановките, които са предвидени за Камерна зала, ще се играят на нея, както е по програма, защото тя е пощадена от пожара.

–         Имате и един друг проблем, който е с авторските права на спектакъла „Пет жени в еднакви рокли”. Ще отпадне ли от афиша на театъра това представление?

–         Признавам, че това си е чисто наша грешка и вината е изцяло наша, но се надявам този проблем скоро да бъде решен. Съжалявам, че едно недоглеждане и предоверяване доведе до тази неприятна ситуация, но очакваме решение и на този сложен казус. Колегите от Народния театър имат пълното право да предявят своите претенции, защото те държат ексклузивните права за пиесата на Алън Бойл, но мисля, че можем да се справим с този проблем, защото всички имаме добра воля за решаването му. Надявам се представлението скоро да се качи на пловдивска сцена.

–         Предстоят ли други нови интересни проекти?

–         Имаме много нови театрални проекти, които предстои да бъдат реализирани. Ще дам няколко заглавия в аванс. Изключително интересна за зрителите ще бъде пиесата „Таланти и поклонници” на Островски, която ще бъде поставена от известния руски актьор и режисьор Йосиф Райхелгауз и чиято премиера е предвидена за 25 ноемри. В края на м. септември, Мариус Куркински започва работа по моноспектакъл по Достоевски, чиято премиера е планирана за 10 ноември.
През м. декември, проф. Пламен Марков стартира репетициите на пиесата „Зорбас”, а през април 2014  започва и работата по „Майсторът и Маргарита” с режисьор Лилия Абаджиева. Имаме и няколко заглавия за Камерна зала. На 17 октомври е премиерата на пиесата „Дисни трилър”, дело на Стайко Мурджев. Изобщо предстои един много интересен театрален сезон и една доста амбициозна програма, с която съм убеден, че въпреки трудностите ще се справим блестящо. Ако в кратки срокове се справим и с чисто техническите проблеми, които стоят за разрешаване пред нас, ще можем да предложим на нашата предана публика една истински стойностна програма.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *